2 minuty čtení
30.07.2021

Konec výletních lodí. Do Benátek už nesmí

Když na začátku června z italských Benátek vyplula první velká výletní loď, bylo to po více než roce. Proluka byla způsobená koronavirovou pandemií. Událost se ovšem neobešla bez protestů místních. Ti dlouhodobě volají po zákazu velkých lodí v městských kanálech. Důvodem je bezpečnost, stabilita budov a životní prostředí. Proti byla i organizace UNESCO. Nyní se obě strany dočkaly. Od srpna už se obří výletní lodě do města nepodívají.

Žádné velké lodě

Demonstranti první letošní výletní loď MSC Orchestra přivítali na malých člunech s vlajkami No Grandi Navi (Žádné velké lodě). To je zároveň název hnutí, které proti několikapatrovým kolosům bojuje dlouhodobě.

Loď téměř narazila do mola

Obrovské lodě už několikrát skutečně ohrozily bezpečí místních i turistů. Například v červenci 2019 loď Costa Deliziosa o délce 300 metrů téměř narazila do benátského mola a jachty kotvící poblíž náměstí svatého Marka. Plavidlo, které pojme až 3000 pasažérů, se patrně vlivem bouřky vychýlilo ze své trasy.

V roce 2019 obří kolosy přivezly 700 tisíc pasažérů

Nebyli to však jen demonstranti, kdo šestnáctipatrovou loď MSC Orchestra vítal. Otázka výletních lodí totiž ve veřejném prostoru značně rezonuje. Řada lidí je podporuje, neboť přivážejí velké množství turistů. A právě cestovní ruch je pro Benátky nesmírně důležitý. Podle Mezinárodní asociace výletních lodí (CLIA) za rok 2019 do laguny dorazilo 667 lodí, které přivezly téměř 700  tisíc pasažérů. Loňská sezona byla pochopitelně poznamenaná koronavirovou pandemií.

Benátky dlouhodobě čelily náporu turistů

Nutno ale podotknout, že tyto výletní lodě do Benátek dovezou jen zlomek z celkového množství turistů, jedná se zhruba o 5 procent. A v době před koronakrizí si město na nedostatek turistů nemohlo stěžovat, dokonce uvažovalo i o zavedení poplatku, díky kterému by se jejich počet snížil.

Na vládu tlačilo i UNESCO

Se zákazem velkých výletních lodí italská vláda dlouho čekala. V poslední době však na ni čím dál víc tlačila i organizace UNESCO. Ta dokonce hrozila tím, že celou zemi zapíše na takzvanou červenou listinu. Na ni se dostávají města či státy, které podle UNESCO o své památky a zajímavosti nepečují dostatečně. V současné době to samé hrozí i maďarské Budapešti, britský Liverpool byl dokonce z listiny UNESCO odebrán.

Zákaz nad 25 tisíc tun

Zákaz, který platí od srpna, zamezí vjezdu výletních lodí nad 25 tisíc tun. Pro srovnání: loď MSC Orchestra váží 92 tisíc tun a nová největší výletní loď světa Wonder of the Seas, která má vyplout příští rok, bude vážit 236 tisíc tun. Menší lodě budou moci kanálem Giudecca proplouvat dál. Dostanou se tak i ke světoznámému náměstí svatého Marka.

Zaujal tě článek? Pošli ho kamarádům.

Komentáře k článku

přidat komentář

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Podobné články